Dnes najčastejšou voľbou pre osobné aj iné autá je naftový motor, známy aj ako dieselový motor. Ide o druh spaľovacieho motora využívajúci naftu.
Jeho fungovanie sa odlišuje od benzínového motora najmä spôsobom zapálenia palivovej zmesi. Zatiaľ čo benzínové motory využívajú sviečky na zapaľovanie zmesi, naftové motory sa spoliehajú na vysoký tlak a teplotu, ktoré vznikajú kompresiou.
V naftovom motore sa najprv do valcov vtiahne vzduch, ktorý je potom stlačený do veľmi vysokého tlaku, čo následne zvyšuje jeho teplotu. Keď sa dosiahne dostatočne vysoká teplota, nastane vstreknutie nafty, ktorá sa okamžite vznieti. Vďaka tomu má naftový motor oveľa vyššiu palivovú efektívnosť v porovnaní s benzínovými motormi.
Ďalšou výhodou je, že naftové motory produkujú viac krútiaceho momentu, čo ich robí ideálnymi pre ťažké nákladné vozidlá a vozidlá, ktoré potrebujú veľký výkon pri nízkych otáčkach. To je využiteľné aj pre osobné autá, najmä s automatom.
Medzi nevýhody naftových motorov patrí ich väčšia hlučnosť a vibrácie v porovnaní s tými benzínovými. Taktiež je ich výroba o niečo náročnejšia a to isté platí aj o údržbe a to kvôli komplexnejším súčastiam. Dieselové motory produkujú menej častíc CO2 na kilometer v porovnaní s tými benzínovými, no vypúšťajú aj iné znečisťujúce látky.
Benzínový motor je tiež typ spaľovacieho motora, ktorý bol v minulosti v popredí, no v posledných rokoch je menej častou voľbou a to obvykle kvôli vyššej spotrebe. Princíp jeho fungovania spočíva v zapaľovaní zmesi benzínu a vzduchu.
To sa deje v uzavretých valcoch, čím sa vytvára energia potrebná na pohon. Proces sa skladá z nasávania, kompresií, spaľovania a výfuku. Počas nasávania sa do valca privedie zmes vzduchu a benzínu. V kompresii sa zmes stláča, čím sa zvyšuje jej teplota a tlak. Nasleduje zapaľovanie sviečok, čo spôsobí iskru a tlačí piest dolu vo valci.
Tento pohyb sa prenáša na kľukový hriadeľ a vytvára mechanickú energiu potrebnú na pohon vozidla. Na záver výfuk odvádza spálené plyny z valca von z motora.
Medzi hlavné výhody benzínového motora patrí jeho jednoduchosť a nízke náklady na výrobu. Benzínové motory sú schopné dosahovať vysoké otáčky, čo umožňuje dosahovať vysoké výkony. Okrem toho majú benzínové motory omnoho lepšie pomerové charakteristiky výkonu a hmotnosti v porovnaní s inými typmi motorov.
Na druhú stranu, je tu aj niekoľko nevýhod. Benzíny sú menej efektívne ako diesle, čo znamená, že na rovnakú vzdialenosť spotrebujú viac paliva. To vedie k vyšším emisiám no predovšetkým k vyšším nákladom na jeden prejdený kilometer.
Rozhodnutie, či si vybrať diesel alebo benzín, závisí od niekoľkých faktorov. Tým najdôležitejším je používanie. Dieselové vozidlá sú ideálne pre ľudí, ktorí pravidelne absolvujú dlhé cesty alebo majú vysoký ročný nájazd kilometrov.
Vďaka ich vyššej palivovej efektívnosti dokážu dieselové motory na rovnaké množstvo paliva prejsť omnoho väčšiu vzdialenosť v porovnaní s benzínovými. Toto je obzvlášť užitočné pre dlhodobo cestujúcich ľudí v prípade osobných áut a pre živnostníkov alebo firmy, ktoré potrebujú vozidlá na ťažšiu prácu alebo na prevoz materiálu.
Vysoký krútiaci moment naftových motorov a taktiež ich schopnosť poskytovať veľmi veľký výkon pri nízkych otáčkach sú v týchto prípadoch kľúčové.
Pre osoby, ktoré používajú vozidlo prevažne na krátke cesty alebo majú nízky ročný nájazd, nemusí byť dieselové vozidlo vhodnou voľbou. Vyššie nákupné náklady, náročnejšia údržba aj o niečo väčšie ťažkosti so štartom v zime sú viditeľné mínusy.
Dieselové auto sa tak oplatí vtedy, ak máte ročný nájazd aspoň 20.000 a viac. Táto hranica je však len orientačná a líši sa v závislosti od konkrétnych okolností, ako sú napríklad miestne ceny palív, údržbové náklady či to, či používate auto viac v meste alebo mimo neho. Podceniť netreba ani to, v akom stave bude motor po niekoľkých rokoch.
Práve na jeho stav majú najväčší vplyv údržba a pravidelný servis. Pri oboch motoroch sú to kľúčové aspekty, ktoré treba brať do úvahy pri výbere pohonu. Jednou z najdôležitejších súčastí údržby je pravidelná výmena motorového oleja a filtrov.
Motorový olej v dieselových motoroch je vystavený omnoho vyšším teplotám a tiež väčšej kontaminácii v porovnaní s benzínovými motormi, čo je jeho mínus.
Toto môže viesť k rýchlejšiemu rozkladu oleja a jeho znečisteniu. O to dôležitejšie je dodržiavať odporúčané intervaly výmeny oleja a filtrov, pričom to, ako často meniť olej, závisí tak od motora, ako aj od spôsobu jazdy a štýlu používania vozidla. Nemenej podstatné je pravidelne kontrolovať jeho stav na to určeným meradlom.
Súčasťou servisu musí byť aj výmena palivových filtrov a vzduchových filtrov, rovnako tak aj vizuálna kontrola a prípadná výmena brzdového obloženia. Špecifickou časťou dieselových motorov je starostlivosť o DPF filter pevných častíc.
Ten odstraňuje škodlivé častice z výfukových plynov a vyžaduje si pravidelné prečistenie. To sa deje automaticky pri dlhších jazdách alebo na vyšších otáčkach. V prípade auta používaného prevažne na krátke trasy je to však problém a práve to je najdôležitejší aspekt údržby dieselu, ktorý treba zvážiť pred kúpou zvážiť.
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.11.2024